Alles draait om de knikkers

Geschreven door:
Glen Huijzers

Neem contact op

Alles draait om de knikkers

Tegenwoordig zit ik regelmatig buiten met mijn zoon bij een knikkerputje. Of Marble Mania daar iets mee te maken heeft durf ik niet te zeggen……Ik heb daar geen actieve herinnering meer aan. Ik heb gemerkt dat ik het nog niet verleerd ben. Sterker nog, ik heb er nog steeds plezier in na al die tijd. Ik win alle ééntellers en bolleketten (Zeeuws voor grote knikkers). Mijn zoon vindt het uiteraard niet leuk om te verliezen, slechte verliezer! Wellicht is het zijn leeftijd, hij is immers pas zeven. Desondanks heeft hij erg veel plezier in het spel, net als ik: een win-win situatie.  

 

Wat ook een win-win is, is de bijtelling van het privégebruik van een auto. Als je een auto van de zaak rijdt en die privé ook inzet, dan is er sprake van bijtelling. Dit is door de jaren heen al zo vaak veranderd dat de meeste mensen door de bomen het bos niet meer zien. De verschillende percentages, fijnstofuitstoot en grensbedragen maken het er allemaal niet duidelijker op. 

 

Vanaf 2012 werd het ingewikkeld

Kort samengevat was de hoogte van de bijtelling in eerste instantie afhankelijk van de zuinigheid en de leeftijd van de auto. Per 1 juli 2012 werd het pas echt ingewikkeld. Toen werd allereerst een verschil gemaakt tussen dieselmotoren en andere motoren. Vervolgens keek men naar de leeftijd, ouder of jonger dan 15 jaar en als derde moest men nog uitzoeken hoeveel CO2-uitstoot per kilometer er geregistreerd stond, want daardoor varieerde het percentage van de bijtelling. Men had toen 4 percentages: 0%, 14%, 20% en 25%.

In 2014 besloot men dit aan te gaan passen, omdat de nul-emissieauto’s hun intrede deden. De zogenaamde elektrische auto’s. Behalve de aanpassing van de CO2-uitstoot grenzen, kwamen er nog twee percentages bij, namelijk 4% en 7%. Tot en met 2016 volgden er nog diverse aanpassingen met betrekking tot de tarieven en de grensbedragen. Volg je het nog?

Voor het jaar 2017 stonden er weer grote wijzigingen op stapel. De staatssecretaris kwam zelfs met een speciale autobrief. Voor vervoermiddelen met 0 gram uitstoot kwam er een percentage van 4% bijtelling, welke werd gemaximeerd op een cataloguswaarde van €50.000. Daarboven gold een percentage van 22%. Meer uitstoot dan 0 gram betekende automatisch 22% bijtelling. Dit maakte alles in ieder geval een stuk overzichtelijker.

Gezien de toename van het elektrisch rijden werden het grensbedrag voor de cataloguswaarde en het laagste bijtellingspercentage voor 2020 nogmaals aangepast. De grens van €50.000 werd verlaagd naar €45.000 en het percentage verdubbelde naar 8%.

 

De wijziging voor 2021

De wijziging voor 2021 is ook alweer bekend. Er is weer een nieuw percentage van 12%. Het grensbedrag is ook weer verlaagd naar €40.000.

Als er iets aan wet- en regelgeving onderhevig is betreft het privégebruik auto. Zakelijk rijden is al jaren een melkkoe van de overheid. De automobilist is dan ook een makkelijk slachtoffer om de begroting rond te krijgen. Per slot van rekening draait alles om de knikkers…

 


Meer weten over dit onderwerp? Neem direct contact met ons op.

Terug naar overzicht
Geplaatst in .